<<”Dimensiuni”, un volum de poezii de Elisabeta Boțan>>, recenzie de Gregorio Muelas Bermúdez - <<"Dimensiones", poemario de Elisabeta Boțan>> reseña por Gregorio Muelas Bermúdez










<<”Dimensiuni”, un volum de poezii de Elisabeta Boțan>>
recenzie de Gregorio Muelas Bermúdez
 publicată în 
și în 



Alergăm nebunește/ spre trecerea timpului,/ vrând să-i traversăm/ toate dimensiunile,/ deodată.”(Galop”), așa începe un volum de poezii care cercetează ceea ce ne face și ne desface, și care, în final, ne condiționează în mod fatal: Timpul. Și Elisabeta Boțan îl denumește cu nume propriu, ca pe ceva care determină totul într-o clipă, unde este estimat ca un bun deficitar într-un stil de viață frenetic impus de capital. O situație pe care poeta o denunță prin intermediul versului liber, care îi permite să exprime fără rețineri ceea ce conștiința îi dictează din zbor, fapt pentru care nu ezită să recurgă la anafore și abrupte ingambamente, într-un limbaj direct ce manifestă o realitate de multe ori adversă și care este moderată de sentimentul iubirii: ”Tu și eu./ Noi./ O lume perfectă/ și izolată,/ dincolo de Univers.” (Îndrăgostiți.)
Elisabeta Boțan știe că trăim într-o lume imperfectă, unde se vinde aparența publică, iar esența rămâne relegată în sfera personalului. Dar exită, de asemenea o critică, împotriva evoluției vertiginoase a unei tehnologii care conduce implicit la dezumanizarea care îngustează lumea și produce conștiințe mecanice și virtuale (”Degenerare”), astfel că, aproape fără să ne dăm seama, de fiecare dată se deschide un abis tot mai mare între ceea ce suntem și ceea ce vom fi.


Politica este, și ea, subiect de diatribă, Elisabeta Boțan observă și denunță cum poporul doarme ”pe promisiunile/ guvernatorilor”, în timp ce contaminarea și speranța o iau în direcții opuse. Totuși, încă mai este loc pentru a visa și pentru împlinirea viselor, mereu în căutarea libertății și cu experiența exilului, și a amintirilor familiale ”ascuțite și dureroase”, precum moartea tatălui, atât de prezente.

Dar scrierea sa nu este lipsită de pasiune, chiar dacă în final se impune dezamăgirea, poemele ”Iubește-mă”, ”Iubire” și ”Iubire trecătoare” parcă spun o poveste de la început până la sfârșit prin diferitele stări sau dimensiuni, o situație dificilă care va fi salvată de maternitate:”cea mai mare pasiune”.

În definitiv, Elisabeta Boțan ne vorbește despre dimensiunile vieții, de la copilărie până la smulgerea maturității trecând prin prima iubire. Cu un ton trist, rodul nostalgiei, poeta româncă descrie cu duioșie episoade din viața sa, în timp ce contemplă cu ochi inchizitoriali, o mână hotărâtă și gândire critică realitatea complexă care o înconjoară, oferindu-ne versurile sale cu o simplitate stimulantă ce pune accent pe teme cotidiene, dar și universale.

<<"Dimensiones", poemario de Elisabeta Boțan>> 

reseña por Gregorio Muelas Bermúdez 

publicado en

TodoLiteratura

y en 



Corremos locamente/ hacia el paso del tiempo, / queriendo atravesar/ todas sus dimensiones, / de repente.” (“Galope”), así comienza un poemario que indaga en aquello que nos hace y nos deshace, y que finalmente nos condiciona fatalmente: el Tiempo. Y es que Elisabeta Boțan lo trata con nombre propio, como el sujeto que determina todo en un momento donde se estima un bien escaso por el estilo de vida frenético que el capital impone. Una situación que la poeta denuncia mediante el empleo del verso libre, que le permite expresar sin ataduras lo que su conciencia le dicta al vuelo, no duda para ello en recurrir a repeticiones y abruptos encabalgamientos, en un lenguaje directo que manifiesta una realidad a menudo adversa y que solo logra atemperar el sentimiento amoroso: “Tú y yo. / Nosotros. / Un mundo perfecto/ y aislado, / más allá del Universo.” (“Enamorados”).

Elisabeta Boțan sabe que vivimos en un mundo imperfecto, donde se vende la apariencia pública y la esencia queda relegada a la esfera de lo privado. Pero también hay una crítica contra el vertiginoso avance de una tecnología que lleva implícita una deshumanización que estrecha el mundo y produce conciencias mecánicas y virtuales (“Degeneración”), así, sin apenas darnos cuenta, cada vez se abre un abismo mayor entre lo que somos y lo que seremos.

La política también es objeto de diatriba, Elisabeta Boțan observa y denuncia cómo el pueblo dormita “sobre las promesas/ de los gobernantes” mientras la contaminación y la esperanza toman caminos opuestos. Sin embargo, aún queda espacio para soñar y perseguir los sueños, siempre con la experiencia del exilio en busca de la libertad, y los recuerdos familiares “agudos y dolorosos”, como la muerte del padre, bien presentes.

Pero su escritura no carece de pasión, aunque finalmente se imponga el desencanto, los poemas “Ámame”, “Amor” y “Amor pasajero” parecen contar una historia de principio a fin a través de sus diferentes estados o dimensiones, una difícil situación que salvará la maternidad: “la mayor pasión”.

En definitiva, Elisabeta Boțan nos habla de las dimensiones de la vida, desde la infancia hasta el desarraigo de la madurez pasando por el primer amor. Con un tono de tristeza fruto de la nostalgia, la poeta rumana escribe con ternura episodios de su propia vida mientras contempla con ojos inquisitivos, mano activa y pensamiento crítico la compleja realidad que le rodea, ofreciéndonos sus versos con una sencillez estimulante que pone el acento en temas tan cotidianos como universales.





Comentarios

Entradas populares